"Az elektromos hajózásé a jövő"
Csaknem százéves múlttal rendelkezik hajóépítő cégük, mely családi vállalko- zásként indult, és ma is az alapító nevét viseli. Dolgoznak még Frauscher-leszár- mazottak a vállalatnál?
Igen, négy Frauscher is! Stefan társ- vezérigazgató, lánya, Johanna az online marketingért felel, Michael szintén társ-vezérigazgató, a fia, Maximilian pedig az értékesítésben vesz részt.
Hol található a gyáruk, és összesen hányan dolgoznak a vállalkozásban?
A felső-ausztriai Ohlsdorfban vagyunk, ahol körülbelül 75 alkalmazottal végezzük a munkát a hajóépítőktől, ácsoktól kezdve a villanyszerelőkön, szerelőkön át a mér- nökökig.
Saját tervezőcsapattal dolgoznak?
Thomas Gerzer irányításával van házon belül egy tervező- és fejlesztőcsapatunk,
de külsős tervezőket is foglalkoztatunk. Jelenleg Stephan Everwinnel (SE Design), Gerald Kiskával (Kiska Design) és Harry Miesbauerrel (Harry Miesbauer Yacht Design) dolgozunk együtt.
Milyen típusú hajókat készítenek? Csak tavakra vagy a tengerekre is gyártanak? Az elektromos meghajtásúak mellett benzinesek is szerepelnek a kínálatuk- ban?
Egy sor 6,1 és 8,3 méter hosszúság közötti elektromos hajót készítünk, főleg tavakra, valamint 7,5 és 14,7 méter hosszúság kö- zötti benzinmotoros hajókat, tavakra és tengerekre egyaránt. Az elektromos ha- jókra külső, de rejtett motorokat, Kräutler és Torqeedo egyenes kihajtású rendsze- reket szerelünk, míg a motoros hajókon kizárólag a Volvo Penta és a Mercruiser Z-hajtóműveivel dolgozunk.
Mióta gyártanak elektromos hajókat?
1955 óta.
S miért hisznek az e-hajózásban?
Szerintünk az elektromos hajózásé a jövő – különösen a tavakon. Csökkentenünk kell a szén-dioxid-kibocsátást, hogy boly- gónk a jövőben is élhető maradjon, így hosszú távon szükségszerű az elektro- mos áram. De vannak más előnyei is
az elektromos hajóknak: nincs helyben károsanyag-kibocsátásuk, működésük pedig csendes. Ez két olyan fontos szempont, amely sok ügyfél számára kényelmesebbé teszi ezeket a hajókat.
A megrendeléstől számítva mennyi idő alatt tudnak legyártani egy e-hajót?
Modelltől és specifikációtól függően két hét és négy hónap között meg kell tudnunk építeni egy hajót.
Mely e-hajójukra a legbüszkébbek?
Legújabb modellünkre: a Frauscher TimeSquare 20 egy forradalmian új elektromos hajó katamarán hajótesttel, ikermotorokkal, nagy hellyel a fedélzetén – csodálatos érzés menet közben ott tar- tózkodni. Teljesen csendes, nagy hatótá- volságú, nagyon stabilan fekszik a vízen, és minden kényelmi szolgáltatás megvan benne, amelyre az út során szükség lehet.
Egyszerre hány típust gyártanak, és milyen időközönként jelentkeznek új modellekkel?
Jelenleg öt elektromos és kilenc külön- böző benzinmotoros hajót kínálunk. Álta- lában minden évben piacra dobunk egy új modellt.
Hány országba értékesítenek?
A világ minden tájára szállítunk, márka- kereskedőink és szervizpartnereink 16 országban vannak jelen.
Magyarországon a Balaton kiváló lehetőségeket nyújt az e-hajózásra. Milyen a kapcsolatuk a magyar kereskedőkkel?
Szerintünk a Balaton gyönyörű hely a ha- józáshoz. Stefan Frauscher – aki vitorlás világbajnok is volt – sokszor vitorlázott a Balatonon. Nagyon jó kapcsolatot ápolunk magyar partnerünkkel, az E-Hajó Center- rel, nagy örömmel dolgozunk velük.
Mi lehet a titok, hogy csaknem 100 év el- teltével is sikerrel működik a cégük?
Azt hiszem, a titok az: soha ne álljunk egy helyben, legyünk innovatívak, hogy az ügyfeleink számára mindig valami újat, kedvezőbbet tudjunk nyújtani.
Ön szerint melyek a cég legfőbb értékei? Mi a családi vállalkozás előnye a nagy- vállalati gyártókkal szemben?
A legnagyobb érdemünk, hogy a Frauscher egyet jelent a hajózás iránti szenvedéllyel, ezért mindig keressük az újítás, a fejlődés lehetőségét. A családi vállalkozás előnye, hogy az ügyfelek személyesen is megis- merkedhetnek a vállalat tulajdonosaival, és láthatják, hogy a termékeket, amelyek- hez hozzájutnak, olyan emberek építik, akik tudásuk és tapasztalataik alapján a legmagasabb minőséget szeretnék nyújtani, míg egy nagyvállalatnál a tulaj- donosi tőkeérték gyakran fontosabb, mint maga a termék. A Frauschernél továbbra is a családi értékek a legfontosabbak, és azt gondolom, hogy az ügyfelek mindezt átérezhetik, amikor felkeresik a gyárunkat.
Melyek a távolabbi céljaik, s milyen irányba fejlődhet az e-hajózás?
Hosszú távon szeretnénk még egy kicsit növekedni, és bővíteni a hajókínálatot. Új elektromos modelleken dolgozunk, és azt is tervezzük, hogy a nagyobb benzines hajókat elektromos üzeműre alakítsuk át. Úgy gondoljuk, az akkumulátortechnika fejlődésével az elektromos hajók még gyorsabbak és még nagyobb hatótávol- ságúak lesznek, így alkalmassá válnak na- gyobb tavakon és előbb-utóbb a tengeren történő használatra is.